סה"כ צפיות בדף

יום שלישי, 31 במאי 2011

הבעיה האמיתית בשוק הסלולר - לתשומת לב שר התקשורת ויר' וועדת הכלכלה.

כוחם החזק של חברות הסלולר בא לידי בעובדה החדשה שגיליתי לאחרונה. לקוח המשלם מראש (Prepaid) משלם עבור דקת שיחה פי שלוש עד פי חמש מלקוח רגיל שאינו משלם מראש. והיכן ההיגיון? הרי אם אני משלם מראש על מוצר שעדיין לא השתמשתי בו, החברה המוכרת צריכה להיות מאושרת. יש עסקה, אין בעיות גבייה, התשלום מובטח. אז למה לגבות כל כך הרבה? שאלה כלכלית מעניינת. אני לא מכיר שוק נוסף הפועל בשיטה הזו.
נגיש שאני שוכר דירה ומוכן לשלם שנה מראש. אני לקוח מועדף על שוכר אחר שמשלם חודש בחודשו. אני בטח שבעל הבית גם יסכים לעשות לי הנחה. ונניח אני מוכן לשלם גם חשמל מראש, או תתארו לכם שהייתי מוכן לשלם בתחנת דלק על 1000 ליטר מראש. היו קופצים עלי משמחה ואף נותנים לי מחיר מיוחד. אז למה חברות הסלולר לא אוהבות אותי אם אני רוצה לשלם מראש על חבילת דקות?
המשמעות הנובעת מהתהגות החברות ברורה מאוד. לקוח שאינו Prepaid הוא לקוח עדיף על לקוח המוכן לשלם מראש. כאשר ננסה לחשוב למה זה נבין כי בעצם רוב לקוחות הסלולר הם לקוחות Prepaid רק שלא קוראים להם כך.
אנו מתחייבים לתוכנית המחייבת אותנו לשלם X כסף בחודש ובתוך סכום זה אנו מקבלים כמות דקות במחיר מוזל. כמובן שאם לא נצרוך את הדקות  - הלך הכסף, או שלמעשה מחיר הדקה יהיה גבוה מאוד. כלומר, אנו לקוחות המחוייבים להיקף דקות מראש, ואנו מתחייבים לשלם עליו בין אם צרכנו אותו ובין אם לאו. בגין התחייבותינו זו אנו זוכים למחיר נמוך יותר אם ננצל את התוכנית במלואה. האם זה לא לקוח עדיף באמת על לקוח הבוחר לשלם מראש על כמות דקות סופית וברורה במחיר סופי? בודאי שכן.
אלא שיש עוד את בעיית התשלום. אנחנו הלקוחות הרגילים שאומנם התחייבונו לשלם הרבה כסף כל חודש, עלולים לא לשלם את החשבון לאחר שנבין את הטעות שלנו. להבדיל מלקוח המלשם מראש (Prepaid). כאן באות לעזרת החברות - חברות כרטיסי האשראי. כל חברות הסלולר גובות באמצעות כרטיסי האשראי שלנו. על פי חוק כרטיסי האשראי, ברגע שחתמת על הסכם כזה, אתה קודם כל משלם ורק אח"כ יכול להתווכח עם הספק- חברת הסלולר. אם העסקה הייתה בהו"ק בבנק אתה יכול לבטל את ההוראה בכל רגע ואף להחזיר תשלום ספציפי אם נראה לך שהוא גבוה מידי. לא כך בכרטיסי האשראי. ברור שהויכוח עם חברת הסלולר לאחר שהכסף כבר אצלם הוא קשה יותר מאשר וויכוח כאשר הכסף אצל הלקוח.
ובכן כולנו למעשה לקוחות המתחייבים לצריכה כספית מראש בין שצרכנו בפועל ובין שלא, וכולנו גם  נעולים בחוזים הגורמים לנו לשלם בכל חודש גם אם אנחנו לא מסכימים לתשלום, מכאן ההסבר לתופעה הזו שמי שמוכן לקנות דקות מראש במחיר מוסכם ובכמות מוגבלת, למעשה נדרש לשלם יותר מלקוח רגיל.
תחשבו על זה רגע. כמה כשלים באים לידי ביטוי בשוק הזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה